Hvorfor i det hele og stor orke å gå ut med noe sånt i avisen? Regler er regler, man bør være gammle nokk til å forstå at man får straff for handlingene sine. Altså om en eller hundre gjør noe galt, så skal det ikke gjøres noe forskjell på hvor streng straffen skal være.
Jeg synes det var helt rett at folkehøgskolen, utviste alle elevene som hadde drukket alkohol inne på skolen. Regelen sier jo at det ikke er tillatt. Å være utvist i tre dager er jo ikke den verste straffen man kunne ha fått! Synes egentlig det er bra at dem setter foten ned.
Du kan lese mer om dette her.





21 kommentarer In " Er det mulig? "
RSS-strøm med kommentarer til dette innlegget. Tilbakesporings-URL
februar 8th 2010 at 11:08 pm
Er du så sikker på at det er DE som har kontaktet media og ikke media som har kontaktet dem? En journalist fikk kanskje høre om saken og tenkte at dette var en sak siden det ikke bare dreide seg om par stykker, men hele 49 stykker..
Som tidligere journalist vet jeg at det skrives langt flere saker der journalistene kontakter personer for å skrive en sak, enn der folk selv tar kontakt for å bli skrevet om.. og mange synes det er litt gøy at nettopp de ble spurt og sier ja av den grunn.. Og hvor kult er det ikke at VG tar kontakt da og spør om de vil stille opp på bilde og si noe om saken..
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 8th 2010 at 11:14 pm
“nokk” skrives “nok”, på norsk.
Kanskje vi skulle starte å straffe overtramp på de norske grammatiske reglene, med samme innlevelse?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2010 at 2:57 am
Eg er einig med deg. Når ein veit at ein bryt reglane, får ein ta straffa og. Slik er det berre. Og om det var meg det gjaldt, så hadde eg nok ikkje tipsa avisa, i alle fall!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2010 at 7:56 am
Er du seriøs? Myndige mennesker skal ikke få lov til å ta seg en øl hvis de vil?
Jeg innså at kristen-helvete på denne folkehøyskolen ikke taklet det, men jeg hadde ingen særlig tro på at de hadde støtte utenfor sine egne fire vegger.
Jeg tror de fleste oppegående mennesker mener at dette er helt hinnsides latterlig.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2010 at 9:02 am
Nei, jeg er ikke sikker, men ser ikke bort i fra det. Jeg skriver bare det jeg tenker og tror om saken jeg!
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2010 at 9:04 am
Hehe, men så har det nå seg sånn at jeg ikke skriver rett bokmål, gidder rett og slett ikke å sitte å lese gjennom tekstene jeg skriver så det er en god del dialekt. Men det hadde kansje ikke vært så dumt! :p
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2010 at 9:05 am
Det hadde ikke jeg heller, antar at det er dem som har tipset avisen.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2010 at 9:09 am
Det har seg sånn at reglene er slik, enkelt å greit.. Sier reglene at det ikke er lov er det ikke lov! Det har ingen ting å si om dem er myndige eller ikke.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2010 at 9:12 am
Det var hun ene som ringte avisen og jeg er helt enig med deg, Ine-Cathrin!
Vi vet godt om reglene og skrev under på dem før vi begynte her. Det er på sin plass at de tar konsekvensene! (Y)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2010 at 10:33 am
Regler er regler, og de må få konsekvenser når de brytes. disse jentene har selv gått til avisa med saken, grei måte å tjene litt penger på. og hadde de tilfeldigvis blitt stoppet av en jouralist, hadde de uansett tatt et valg. dette er lattelig å dele på denne måten med omverdenen. saken blir veldig blåst opp og dramatisk i avisen, håper alle vet dette
disse jentene har nok gjort en ting de blir å angre på her
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2010 at 10:34 am
Skolen er ikke kristen og elevene får drikke alkohol, bare ikke på skolensområde, noe som ikke er en uvanlig regel for slike steder, enten man er gammel nok eller ikke! slutt å kritiser uten å vite hva det gjelder
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2010 at 10:58 am
Nå skal det sies at denne folkehøyskolen er langt fra kristen, og at dette skjer HVERT år, fordi norsk ungdom ikke klarer å dy seg. Jeg gikk der selv for 5 år siden, vi hadde 5 utviste elever, og det er sikkert like fortjent denne gangen. Det er helt garantert slik at elevene har blitt enige seg imellom om at hvis de bare står frem mange nok, så vil sikkert rektor droppe utvisningen.. Kudos til ham for at det ikke skjedde, og fuck teite elever som aldri kan forholde seg til selv et liberalt reglement. (Det er faktisk helt lov å dra ut og drikke på skolen, regelen gjelder kun på skolens grunn.)
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2010 at 11:29 am
så det jeg får ut av alt det her er at visst det er en regel som sier at noe er forbudt så kan man ikke sette spørsmåls tegn ved akkurat den regelen, for ja en regel er en regel.
jeg mener også at myndige personer som nyter EN cidèr burde nå få lov til det. kan ikke se at noen har tatt skade av at disse 49 gjorde nettop det.
men synes det også er litt teit å utvise over 50% av skolen for noe sånt, det burde kanskje heller ha vært iverksatt andre tiltak for å få igjennom at dette var ganske alvorlig. for det er feil å straffe de andre elevene for det HALVPARTEN av skolen gjorde. *risterpåhodet* skjønner ikke hvordan rektor sier at det er en passende straff når han teknisk sett straffer de resterende elevene også.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2010 at 12:25 pm
Kenneth skrev at om myndige mennesker ikke får lov å ta seg en øl? det er ikke alle på en folkehøgskole som er myndige, faktisk fra 16 år -> og da synest jeg at det er greit at de har den regelen…
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2010 at 12:33 pm
Jeg har faktisk akkurat vært med på det samme selv… Før jul ble nesten 30 av oss på min folkehøyskole utvist for drikking på skolens område. Jeg er helt enig i at det bør ha en konsenkvens, siden de brøt reglene. Men jeg synes det var for strengt å sende alle eleve hjem igjen. Vi fikk lov til å være på internatene, oppholde oss på skolens område og spise måltider på skolen. Vi fikk bare ikke lov til å ta del i undervisningen, og måtte heller gjøre noe straffearbeid som skolens ledelese satte oss til å gjøre. Det synes jeg er en mye bedre straff, enn å sende elevene hjem. Det er ikke alle som har like lett for å komme seg hjem på så kort varsel.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2010 at 3:26 pm
Noen av inleggene er helt på jordet.
Elevene er utvist fra INTERNATET, ikke fra skoletimene så vidt jeg vet. Resultatet er at de må komme seg til skoletimene fra annet husvære, eller få fravær.
Datteren min fikk 3 dagers utvisning fra internatet hun bodde på fordi hun røykte på rommet, hun var dengang 16 år, dermed måtte hun tigge overnatting utenfor internatet og betale dette med egne lommepenger.
Hun hadde underskrevet en kontrakt med skolen, det går jeg ut i fra disse elevene har gjort også.
En kontrakt er bindende, de visste det.
Som forelder skulle jeg sett de ikke ble utvist, som ansvarlig objektiv voksen skulle det bare mangle.
Regler skal og må holdes for å kunne fungere. Liker man det ikke, er det nok av land man kan velge å bo i hvor man kan bestikke seg fra kontraktsbrudd.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2010 at 4:28 pm
Kenneth, for å følge din logikk, burde myndige mennesker få lov til å ta seg en øl hvor og når som helst, f.eks. mens de kjører bil eller sitter på jobb.
Spørsmålet blir vel om DU er seriøs.
En regel er en regel, hvis du er med på leken må du tåle steken, osv.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2010 at 4:38 pm
Der var en elev som tipset vg. Karoline Kristoffersen fikk 1000 kr (1000-tipset) for å tipse vg om saken.
Hun er ikke så populær blant skolens elever nå, nei
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 9th 2010 at 5:00 pm
Kalle; grammatiske skrives med én m.
Tilbake til saken så har jeg ingenting imot at de som hadde drukket ble utvist. De hadde tross alt klare regler om at de ikke skulle drikke på skoleområdet, så det var deres feil at de brøt regelen. Det med at over halvparten av elevene ble utvist er jo litt spesielt, så jeg har forståelse for hvorfor VG publiserte en slik nyhet.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 10th 2010 at 9:54 am
“Om DE er myndige eller ikke”, heter det. Veldig bra å bruke dem og ham der det skal brukes slik at disse ordene ikke forsvinner helt, men det er best om de blir brukt riktig. Det er ikke dialektfeil.
For øvrig skrev en utvist elev at de også var utvist fra skoletimene! Det synes jeg høres rart ut. Trodde ikke det var lov å utvise fra skoletimene pga noe som skjer på internatet. Er det virkelig lov?
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
februar 14th 2010 at 12:41 pm
Kenneth, kjære deg. Gikk selv på denne skolen i fjor og var der den helgen dette skjedde. Det er over hodet ingen kristen skole, så det skal være sagt. Det er dessuten en pub, 5oo meter fra skolen som de kan boltre seg på. Når de da ikke klarer å overholde reglementet ved skolen, så er det straffa de må ta, sånn er det bare, og det visste de. Folkehøgskulen er privat og dermed har de egne regler, som ikke er styrt av staten.
Tips oss hvis denne kommentaren er upassende
Legg igjen en kommentar